Narrow your search

Library

KDG (34)

UCLL (30)

Odisee (29)

Arteveldehogeschool (28)

VIVES (28)

AP (25)

Thomas More Kempen (17)

DocAtlas (15)

KBR (13)

Thomas More Mechelen (13)

More...

Resource type

book (33)

digital (3)


Language

Dutch (28)

Undetermined (6)


Year
From To Submit

2022 (34)

Listing 1 - 10 of 34 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Praktische didactiek voor geïntegreerd zaakvakonderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789046908006 Year: 2022 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds meer basisscholen werken met geïntegreerde lesmethoden, waarbij de samenhang tussen de afzonderlijke vakken in relatie tot een onderwijsthema centraal staat. Het combineren van de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek, taal en rekenen kan unieke en belangrijke invalshoeken bieden voor onderwerpen die op de basisschool worden behandeld. Door deze vakgebieden met elkaar te verbinden leren leerlingen om ontwikkelingen in de wereld beter te begrijpen en in een bredere context te plaatsen. Praktische didactiek voor geïntegreerd zaakvakonderwijs is het eerste boek dat (toekomstige) leerkrachten in het basisonderwijs helpt om een eigen visie te vormen op geïntegreerd zaakvakonderwijs en om zelf geïntegreerde lessen te ontwerpen. Het boek bestaat uit vier delen. Deel A behandelt opvattingen van onderwijsdenkers over de voor- en nadelen van geïntegreerd zaakvakonderwijs, terwijl in deel B de didactiek van de afzonderlijke zaakvakken en de integratie van taal en rekenen centraal staan. In deel C schetsen de auteurs verschillende praktische manieren om geïntegreerde lessen en projecten vorm te geven. Deel D bevat praktische aanwijzingen en punten ter overweging voor leerkrachten die kiezen voor geïntegreerd zaakvakonderwijs. Dit boek is geschreven voor pabostudenten en voor leerkrachten in het basisonderwijs.


Book
Spelend leren en ontdekken : handboek drama voor het basisonderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789046907993 Year: 2022 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Drama sluit aan bij de natuurlijke drang van kinderen tot spelen en leren. Het stimuleert de creativiteit, fantasie, verbeelding en bewegingsdrang die leerlingen van nature hebben. Het handboek Spelend leren en ontdekken helpt (toekomstige) leerkrachten om drama op een praktische manier toe te passen in het basisonderwijs.Net als de vorige druk, is deze herziene uitgave gebaseerd op de kerndoelen kunstzinnige oriëntatie. De herziene druk sluit bovendien aan bij de actuele algemene bekwaamheidseisen voor leraar primair onderwijs uit 2017: vakinhoudelijk, vakdidactisch en pedagogisch bekwaam. Aan de hand van deze bekwaamheidseisen kunnen de studenten aan de slag met hun ontwikkeling voor het vak drama. Ook sluit het handboek aan bij de actuele herziene kennisbasis drama uit 2018. Het MVB-model uit de kennisbasis is geconcretiseerd voor het vak drama. De student kan er direct mee aan de slag. Dit handboek geeft inzicht in drama als doel en drama in samenhang met andere leergebieden.In deel 1 staat de theorie centraal over onderwerpen als spelen en leren, ontwikkeling van creativiteit en aansluiting op 21e-eeuwse vaardigheden. Er is aandacht voor taalontwikkeling, sociale ontwikkeling en moreel redeneren. In de lessen werk je impliciet en expliciet aan talige, morele en sociale ontwikkeling. Impliciet door de gekozen onderwerpen en dramatische werkvormen, expliciet door de reflectie op de spelervaringen.Deel 2 is praktisch van opzet en bevat tal van praktijkvoorbeelden en good practices en een rijke variatie aan dramaopdrachten, dramawerkvormen en voorbeeldlessen. De dramatische werkvormen zijn inhoudelijk uitgediept en richten zich op alle groepen. Daarmee kun je als student en als leerkracht meteen aan de slag in je eigen lespraktijk. Drama in samenhang met andere leergebieden komt uitgebreid aan bod. Dit gebeurt in een theoretisch en praktisch kader. De uitwerkingen daarvan zijn pedagogisch, didactisch en vakinhoudelijk. Dit hoofdstuk sluit aan bij de actuele onderwijstrend van drama als onderzoeksmiddel. Ook dit hoofdstuk wordt geïllustreerd met veel voorbeelden en uitgewerkte voorbeeldlessen.Bij meerdere hoofdstukken is actueel verdiepend en verbredend digitaal materiaal beschikbaar, waaronder een observatieformulier waarmee de student het spelproces en het creatieve proces van leerlingen gestructureerd kan observeren. Het online materiaal is eind januari beschikbaar.Dit handboek is een bron van inspiratie voor de lespraktijk.Spelend leren en ontdekken is hét inspirerende handboek voor pabostudenten, studenten docent theater en leerkrachten in het basisonderwijs voor het geven van dramalessen in het primair onderwijs.Bron: https://shop.acco.be/nl-be/items/9789046907993/Spelend-leren-en-ontdekken


Book
Begrijpend lezen op de basisschool : de tekst centraal
Author:
ISBN: 9789463713948 Year: 2022 Publisher: Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het belang van goed kunnen begrijpend lezen is groot, zowel voor de toekomst van de leerlingen als voor de samenleving. In de praktijk is begrijpend lezen een complexe vaardigheid waarmee veel kinderen in Nederland en Vlaanderen moeite hebben. Toch is het een vaardigheid die ze later nodig hebben om goed te kunnen functioneren in het dagelijks leven.Dit boek biedt leraren en scholen handvatten om het leesonderwijs in kaart te brengen en te verbeteren. Belangrijke vragen zijn:- Krijgt (begrijpend) lezen voldoende en op een goede manier aandacht in onze school?- Hoe kan het beter?- Komt kennisontwikkeling in onze school voldoende aan bod?Verder wordt ingegaan op factoren die het begrijpend lezen als proces sterk beïnvloeden, zoals de rol van vloeiend lezen, woordenkennis, tekstkennis en het kunnen monitoren van het proces van begrijpend lezen. Ook wordt stilgestaan bij de rol van de tekst, want leerlingen hebben uitdagende niet te gemakkelijke teksten nodig. Naast leesinhoudelijke zaken is er ook aandacht voor hoe het beste expliciet en motiverend onderwijs in het begrijpen van teksten kan worden gegeven.Dit boek is geschikt voor het verbeteren van de praktijk van begrijpend lezen in scholen, maar kan ook gebruikt worden in opleidingen en bij nascholingsactiviteiten.https://gompel-svacina.eu/product/begrijpend-lezen-op-de-basisschool


Book
Wetenschap en technologie in de klas : handvatten voor succesvolle uitvoering
Author:
ISBN: 9789493209558 Year: 2022 Publisher: ['s-Gravenhage] Pica Onderwijsmanagement

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om de huidige en toekomstige hoogtechnologische maatschappij beter te begrijpen, kritisch te zijn, te kunnen participeren in deze maatschappij en te kunnen meedenken met onderwerpen zoals gezondheid of duurzaamheid, is wetenschappelijke geletterdheid een voorwaarde. Goed onderwijs in Wetenschap en technologie (W&T-onderwijs) legt hiervoor de basis.Verschillende tools die in het boek besproken worden, helpen in kaart te brengen hoe het W&T-onderwijs er op dit moment binnen de school voorstaat. Ze kunnen tegelijkertijd het vertrekpunt vormen voor de implementatie ervan. Ten slotte wordt aandacht besteed aan de doorgaande lijn van W&T-onderwijs van de basisschool naar de middelbare school, waarbij een aantal good practices uit het vo beschreven worden.bron: https://uitgeverijpica.nl/titels/verwacht/wetenschap-en-technologie-in-de-klas-pica


Multi
Werk doelgericht vanuit je schoolambitie : 7 aanraders
Authors: --- ---
ISBN: 9789463172387 Year: 2022 Publisher: Dordrecht Instondo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds meer basisscholen gaan werken vanuit leerlijnen en/of doelen om zoveel mogelijk aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Dit vraagt gedegen kennis van vakspecifieke leerlijnen en een sterke organisatiestructuur. Keer op keer blijkt dat de basis stevig op orde moet zijn om welke ontwikkeling dan ook door te kunnen maken. In deze TIBtool bieden de auteurs vanuit praktijkervaring en onderbouwde kennis handvatten om scholen beredeneerd doelgericht te laten werken, passend bij de schoolpopulatie, schoolweging en bijhorende schoolambitie. Deze manier van werken heeft zich in de praktijk bewezen om o.a. leerlingresultaten omhoog te krijgen.(bron: covertekst)


Book
Rekenen-wiskunde en didactiek : de rol van de leerkracht in het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789046908075 9046908070 9789046972878 Year: 2022 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om kinderen rekenen te leren is meer nodig dan het doorlopen van een rekenmethode. Er is een leerkracht nodig met enthousiasme voor het vak en bovendien een grondige basis van kennis en vaardigheden van zowel het rekenen als de didactiek.In Rekenen-wiskunde en didactiek staat het leerkrachtgedrag in het rekenonderwijs op de basisschool centraal. Zo zijn niet de tafels een onderwerp in dit boek, maar de stappen die een leerling moet zetten en de activiteiten die een leerkracht uitvoert om ervoor te zorgen dat de leerlingen de tafels (gaan) beheersen. Om dit te kunnen, moet de leerkracht weten wat de achterliggende theorieën zijn over het leren rekenen voor kinderen tussen vier en twaalf jaar. Deze theorieën komen in het eerste deel van dit boek uitvoerig aan de orde. In het tweede deel staat de rol van de leerkracht centraal in relatie tot het curriculum van de verschillende onderwijsfasen. Rekenen-wiskunde en didactiek biedt veel voorbeelden, opdrachten, tips en verwijzingen naar materialen en achtergrondliteratuur.Op de website die bij het boek hoort, staan links naar digitale bronnen voor verdiepende of aanvullende informatie, de antwoorden bij de opdrachten uit dit boek, en hoofdstuk 106, waarin de behandelde didactiek wordt toegepast op lessen over het zestallig stelsel.Rekenen-wiskunde en didactiek is bedoeld voor pabostudenten en leerkrachten in het basisonderwijs. Samen met de uitgave Rekenen en wiskunde uitgelegd behandelt dit boek de gehele kennisbasis rekenen en wiskunde.Speciaal voor lerarenopleiders komt er een docentenhandreiking bij dit boek. Hierin staan aanbevelingen over hoe om te gaan met het boek Rekenen-wiskunde en didactiek in de colleges en hoe eventueel de kennis van rekenen-wiskundedidactiek kan worden getoetst. De auteurs doen dit door achtereenvolgens de uitgangspunten van het boek te bespreken, de inhoudelijke keuzes die gemaakt zijn in dit boek toe te lichten en suggesties te geven voor de lessen op de lerarenopleiding. Bij dit laatste deel wordt ingegaan op de mogelijkheden met verschillend opgebouwde curricula, suggesties voor een opbouw van een cyclus van zes colleges en overige tips voor colleges. Daarnaast worden er nog twee lessen voor studenten concreet uitgewerkt als voorbeeld. Tot slot is er aandacht voor toetsing van de rekenen-wiskundedidactiek, waarbij stil wordt gestaan bij de gewenste vorm van de leerstof die behandeld wordt in dit boek.Naast de docentenhandreiking zijn er voor lerarenopleiders die het boek verplicht voorschrijven filmpjes van praktijksituaties beschikbaar.


Book
Zo lukt het : 10 praktijktips voor goed basisonderwijs aan kinderen in kansarmoede (en alle anderen)
Authors: ---
ISBN: 9789044138818 Year: 2022 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als kinderen opgroeien in kansarmoede is de kans groot dat ze de ontwikkelingsmogelijkheden die ze bij geboorte meegekregen hebben onvoldoende kunnen ontwikkelen. Taalarme en/of chronisch stresserende omgevingen, problemen met het ontwikkelen van een eigen identiteit en een positief zelfbeeld, en een gebrek aan voldoende goed cognitief functionerende rolmodellen, zijn de belangrijkste oorzaken waarom kinderen in kansarmoede vaker problemen hebben in de basisschool dan kinderen die opgroeien in kansrijke omgevingen.Het lijkt wel dat ons onderwijs geen algemeen antwoord vindt op de vraag wat deze kinderen nodig hebben. Nochtans wordt er in de scholen met een groot aantal kinderen in kansarmoede erg hard gewerkt en staan leerkrachten onder enorme druk. Er worden ook nieuwe methodes uitgeprobeerd, maar die brengen niet de verwachte positieve resultaten. Wat werkt er dan wel?Het boek Zo lukt het is het resultaat van een lange zoektocht naar wat wel werkt voor de grote groep kinderen, ook voor hen die opgroeien in kansarmoede. Het boek geeft 10 praktijktips om het onderwijs voor kinderen in kansarmoede kwalitatief en uitdagend te maken, zodat ook hun ontwikkelingsmogelijkheden zo goed mogelijk benut worden. Deze tips blijken ook op het leren van de andere kinderen een positieve invloed te hebben.Albert Janssens werkte als onderwijzer in het gewone basisonderwijs, in het B.L.O. (type 3), in het Bu.S.O. (O.V.3) en als praktijklector in de lerarenopleiding (K.H.Leuven). Hij werd sinds 1992 trainer in verschillende denkontwikkelingsprogramma?s (Feuerstein, Haywood, Greenberg, Klein) en in een taalontwikkelingsprogramma (The Hanen Center). In 1993 richtte hij zijn eigen vormingscentrum Ce.S.M.O.O. op en sindsdien geeft hij in binnen ? en buitenland vorming en coaching. Hij verzorgt pedagogische studiedagen in het basisonderwijs en is gastlector aan verschillende hogescholen. Sinds 2006 verzorgt hij ook vormingen in de kinderopvang. Hij schreef verschillende boeken en artikels. De laatste jaren richt zijn werk zich vooral op hoe ontwikkelend onderwijs kinderen in kansarmoede kan helpen in hun leerproces.Bron: https://www.standaardboekhandel.be/p/zo-lukt-het-9789044138818


Book
Zorgplan dyscalculie en rekenproblemen : een handreiking voor het primair onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789024447824 Year: 2022 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als school heb je een zorgplicht voor leerlingen die moeilijkheden ondervinden met de leerstof. De overheid vraagt je om een zorgplan op te stellen waarin je precies beschrijft hoe je op jullie school leerlingen met specifieke problemen helpt. Maar hoe doe je dat voor leerlingen met dyscalculie of rekenproblemen?Voor lees- en spellingsproblemen is die zorgplicht goed uitgewerkt. De zorg voor leerlingen met rekenproblemen en dyscalculie blijft daar aanzienlijk bij achter. Dat doet leerlingen met die problemen tekort.Met Zorgplan dyscalculie en rekenproblemen willen de auteurs je helpen die achterstand in te halen. Dit boek biedt jou handreikingen voor het vormgeven van de hulp aan kinderen met (een vermoeden van) dyscalculie en rekenproblemen.Daarbij gaan de auteurs uit van de vier bekende ondersteuningsniveaus die ook voor dyslexie gelden. Hulp aan de uitvallers wordt intensiever naarmate het probleem van een leerling ernstiger en hardnekkiger blijkt te zijn.Wanneer je het boek hebt gekocht, krijg je toegang tot een website waarop je veel van het in het boek gepresenteerde materiaal kan downloaden. Je vindt hier onder meer de nieuwste inzichten over dyscalculie, een signaleringslijst, voorbeelden van handelingsplannen, gratis opzoekkaarten, een richtlijn voor het geven van psycho-educatie en tips over hoe je om kunt gaan met rekenangst. Niet alleen leerkrachten, intern begeleiders en rekenspecialisten, maar ook andere professionals die leerlingen met rekenproblemen begeleiden, kunnen dus direct aan de slag. https://www.boomtestonderwijs.nl/product/100-10748_Zorgplan-dyscalculie-en-rekenproblemen


Book
Geloven in groei
Authors: ---
ISBN: 9789085286684 Year: 2022 Publisher: Antwerpen Halewijn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit werkboek wil concrete ondersteuning bieden aan wie lesgeeft in het basisonderwijs, hiervoor in opleiding is of op een andere manier geëngageerd is in de levensbeschouwelijke opvoeding van kinderen. Het biedt inspiratie om aan geloofsopvoeding vorm te geven.


Digital
Samen inclusief onderwijs realiseren : een handboek voor professionals binnen en buiten het onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789464147049 Year: 2022 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met dit wetenschappelijk handboek inspireren de auteurs professionals binnen en buiten het onderwijs en laten ze zien dat er in kleine stappen toegewerkt kan worden naar de inclusie van leerlingen met intensieve en complexe ondersteuningsbehoeften. De onderwerpen die worden besproken (zoals competenties van de inclusieve leraar, differentiatie, samenwerking), leggen daar een belangrijke basis voor en zijn onderbouwd met wetenschappelijke inzichten, die toegankelijk zijn gemaakt voor de praktijk. In de eerste plaats richt het boek zich tot (aankomende) leraren, (ortho)pedagogen, intern begeleiders, schoolpsychologen, teamleiders, directeuren en bestuurders.

Listing 1 - 10 of 34 << page
of 4
>>
Sort by